سفارش تبلیغ
صبا ویژن

توصیه های تصفیه آب

تولید بیشتر و بیشتر نیرو در ایالات متحده از طریق تولیدکنندگان برق مستقل (IPP) و شرکت های تأسیساتی یا صنایعی انجام می شود که نیروگاه های سیکل ترکیبی یا تولید همزمان را نصب می کنند. دیگهای بخار یا مولد بخار بازیافت گرما روی چنین نیروگاهی اغلب برای کار در فشارهای 700 psi تا 1200 psi طراحی شده اند. اگرچه این در مقایسه با دیگهای بخار آب که در فشارهای حداکثر 3400 psi کار می کنند ، بیش از حد به نظر نمی رسد ، هنوز شیمی آب بسیار مهم است. در اینجا برخی از آخرین روندهای شیمیایی شیمیایی آب برای اپراتورهای کارخانه تولید برق و IPP وجود دارد.

شیمی آب خوراکی


اکسیژن اغلب ماده اصلی خورنده سیستم های آب تغذیه و دیگهای بخار است. معمولاً از طریق نشت هوا در کندانسور و در آب آرایش وارد سیستم های آبخوری می شود. تا زمانی که اکسیژن به سرعت از میعانات خارج نشود ، به آب تغذیه و اجزای دیگ حمله می کند. بعلاوه ، محصولات خورنده می توانند به دیگ منتقل شوند و در آنجا بر روی لوله های دیگ رسوب کنند و مشکلات اضافی ایجاد کنند.

در دیگهای فشار کم (متأسفانه ، در فشارهای بالاتر از 900 psi (و در بعضی موارد در فشارهای بیش از 600 psi) ، سولفیت سدیم تجزیه می شود و دی اکسید گوگرد و سولفید هیدروژن ، دو ترکیب اسیدی و بسیار خورنده تولید می کند.

سالهاست که اکسیژن گیر برای دیگهای بخار فشار متوسط ??و فشار بالا ترجیحاً هیدرازین (N2H4) است. هیدرازین با اکسیژن واکنش داده و نیتروژن و آب تولید می کند و سطوح اکسید شده فولاد و مس را منفعل می کند. اگر هیدرازین به دیگ بخار برسد ، به آمونیاک ، یک ترکیب قلیایی ، تجزیه می شود. علاوه بر این ، جهت خرید هیدرازین مانند سولفیت سدیم مواد جامد محلول را به سیستم های دیگ بخار اضافه نمی کند. با این حال ، شواهد فزاینده نشان می دهد که هیدرازین ممکن است یک ماده سرطان زا باشد و استفاده از آن در بسیاری از سرویس های تولیدی محدود یا حذف می شود.

اپراتورهای جدید کارخانه باید برخی از جایگزین های هیدرازین موجود در بازار را در نظر بگیرند. رایج ترین آنها کربوهیدرازید ، هیدروکینون و متیل اتیل کتوکسیم است. کربوهیدرازید پس از ورود به سیستم آب تغذیه ، به هیدرازین تجزیه می شود. هیدروکینون و متیل اتیل کتوکسیم با اکسیژن مستقیماً واکنش نشان می دهند. در بسیاری از موارد ، این جایگزین ها با اکسیژن و / یا سطوح فلزی غیرفعال در دمای پایین تر از هیدرازین واکنش نشان می دهند و بنابراین می توانند در تخلیه پمپ میعانات اضافه شوند. این از کل سیستم میعانات / آب تغذیه محافظت می کند. این مواد شیمیایی توسط شرکت های مختلف تصفیه آب تامین می شود.

شیمی و نظارت بر آب دیگ بخار


برای واحدهای فشار متوسط ??، تصفیه آب دیگ بخار با فسفات هنوز هم انتخاب ارجح است. شیمی دقیق برنامه های درمانی فسفات به خوبی مستند شده است و نیازی به ذکر در اینجا نیست. با این حال ، بحث زیر اهمیت نظارت بر شیمی آب خوب را نشان می دهد. مدیران کارخانه باید توجه داشته باشند که شیمی آب دیگ بخار می تواند به سرعت تغییر کند.

ترکیبات فسفات سدیم به آب دیگ بخار اضافه می شود تا pH را کنترل کند و با هر نوع ترکیب سختی که ممکن است به دلیل نشت کندانسور ، بر هم زدن مینرال و غیره وارد شود ، واکنش نشان دهد. اما ، فسفات برای هر مشکلی پیشگیرانه نیست. حتی نشت متوسط ??لوله کندانسور می تواند آلودگی های کافی را برای مصرف سریع فسفات موجود ایجاد کند. وقتی این اتفاق افتاد ، گرمای دیگ بخار باعث ایجاد واکنش هایی بین آلاینده ها و آب می شود که بسته به ماهیت آلاینده ها شرایط اسیدی یا اساسی ایجاد می کند.

علاوه بر این ، ترکیبات سختی درمان نشده روی لوله های دیگ بخار رسوب کرده و شرایطی را ایجاد می کنند که می تواند منجر به گرم شدن بیش از حد لوله یا خوردگی زیر رسوب شود. مشخص شده است که آسیب شدید لوله طی چند ساعت پس از یک اختلال عمده شیمیایی رخ می دهد. بر این اساس ، بسیاری از تاسیسات تجزیه و تحلیل شیمی پیوسته و آنلاین نصب کرده اند که مکان های استراتژیک را در مدار آب بخار / دیگ بخار / بخار نمونه برداری می کنند. پیچیدگی چنین سیستم هایی از گیاه به گیاه دیگر متفاوت است ، اما حداقل باید نظارت مستمر بر رسانایی میعانات یا سدیم و pH آب دیگ بخار در نظر گرفته شود. آسیب فاجعه بار لوله های دیگ بخار معمولاً به دلیل نشت کندانسور و مصرف بعدی فسفات آب دیگ بخار ایجاد می شود. این شرایط ابتدا توسط تجزیه و تحلیل های ذکر شده در بالا شناسایی می شود. هر زمان چنین شرایطی پیش می آید باید به هشدارها و شیمی دانان گیاهان اطلاع داده شود.

 

آب خنک کننده


تصفیه شیمیایی آب خنک کننده موضوعی است که به دلیل نگرانی آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) در مورد کلر در حال گرم شدن است. کلر با مواد آلی موجود در آب واکنش داده و ترکیبات هالوژنه (به عنوان مثال تری هالومتان) را تولید می کند که مشکوک به سرطان زایی هستند. برخی از گروه های زیست محیطی خواستار ممنوعیت کل کلر هستند. گرچه به نظر می رسد این امر بیش از حد محدود کننده باشد ، اما به طور قطع به نظر می رسد که EPA غلظت کلر مجاز در آبهای خنک کننده صنعتی و صنعتی را کاهش می دهد. ممکن است محدودیت ها آنقدر کم شود که کلر را در برابر رسوبات میکروبی بی اثر کند. صاحبان و مدیران کارخانه ها هنگام درخواست یا درخواست مجدد برای مجوزهای عملیاتی باید این نکته را در نظر داشته باشند.

برای مدیران جدید کارخانه ها ، و برای مدیران فعلی ، مقررات زیست محیطی و سایر عوامل در حال تغییر در نحوه کارخانه ها هستند. عاقلانه است که از قبل خود را برای این تغییرات آماده کنیم.

منبع : پایان